måndag, mars 21, 2011

Superlåg driftkostnad!!!



Vill tala om att Älvsbyhus uppvärmningssystem med en frånluftvärmepump verkligen fungerar toppen!
Har man, som jag, en kamin i hallen kan man få ner kilowatten ordentligt. Just nu ligger jag på 8600 kw /år (har legat som högst på 11000 kw). Då eldar jag i kaminen 2 ggr/dag, morgon och kväll. Då räcker värmen även till varmvatten om en person duchar. Men tilläggas bör att jag inte är hemma jämt, samt att vi oftast bara är 2 vuxna i huset, varannan vecka har jag 2 små barn. Så självklart blir det annat om man har 2 tonårsbarn som vill ducha jämt.
Jag använder elen endast när det blir riktigt kallt, samt om jag vet att det är många som skall ducha....då kan jag slå på den i några timmar.
Med mitt elavtal har jag en elkostnad på 15000/år, vilket inte är mycket.
Min kamin är inte heller den "bästa" ur värmesynpunkt, bäst är nog att ha en i täljsten.
Eftersom mitt hus har 5 stora fönster mot söder får jag även in mycket värme där.

Tänkte att det kan vara av intresse för er som funderar på att bygga nytt, att få lite info.

/Maria

11 kommentarer:

Elin Emanuelsson sa...

Hej, vilken fin blogg!
Jag undrar om det är ett Älvsbyhus som ni har byggt?
Jag är student på LTU, mediedesign uppe i Piteå och skriver nu mitt c-arbete med älvsbyhus. Jag undrar, om det är ett älvsbyhus, om jag skulle få ställa några frågor till dig? Via mail?

Blogg by Maliin Stoor sa...

Vi kör på med pelletskaminerna - de är bara så bra!

SVAR: plåten är vanlig sk svartplåt som får bli rostig och fin med tiden!

Finns hos plåtverkstäder. de är kapade i ca 30 cm bredder och sen den totala längden på plåten som jag tror är ca 4 meter.
Efter att vi grävt fållor så är plåten iställd och ihop svetsad med punktsvets.

Andra funderingar? Återkom gärna!

Ha en fin helg!!

Maliin

HOUSE of MANDY sa...

Åh så snygg! En sån skulle jag inte tacka nej till direkt, hehe.

Amanda

Unknown sa...

Hej! Jag heter Joanna och är 23 år och när jag blev 14 år så fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtat om mitt liv med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelse för hur det är att leva med ett dolt funktionshinder och att alla är lika värda trots bakgrund.
Så kolla gärna in min blogg:)
Ps. Du kanske tom vill göra ett bloglovinbyte?:)
Ps. Finns även flera tävlingar med fina priser så passa på att anmäl dej:)

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Hei!!!
Så koselig besøk hos meg:) Og så fint at du likte navnet mitt, hihi. Det er et ganske vanlig navn i Norge, i hvertfall for de som er på min alder..

Spennende blogg du har, gøy å bygge hus!!

Klemmer fra Stine

GoS4u sa...

Hej,
vad kul att läsa om ert husbygge!

I ett nytt hus behöver man också nya härliga textilier till sovrum och badrum.

Vill bjuda in dig till webbutiken: www.gos4u.se
för att se vårens nyheter i rena naturmaterial.
Sonia

cathrine - trettien [31] sa...

Hei!
Takk for kommentar hos meg! Matten i vardagsrummet er fra Tine K :) Ha en fin dag!

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Hei!!
Neimen, nå ble jeg nesten rørt til tårer! Tenk at du kalte opp datteren din etter meg :) En stor ære ;)

Gratulerer så mye med den lille jenten!
Håper dere koser dere som nybakte foreldre, det er fantastisk, er det ikke??

Mange klemmer fra Stine

Susann Lejon sa...

Hej!

Jag heter Susann och arbetar på Älvsbyhus med en satsning som görs på sociala medier.

Jag har sett din mycket trevliga blogg ”Villa 113" och noterat att ni byggt ett Älvsbyhus. Det är många huskunder som söker information och inspiration på olika husbloggar och även de bloggar där ägarna redan ”bott in sig” i sitt nya hus.
Därför undrar nu om du har lust och vill länka från din blogg till vår hemsida? Exempelvis på höger sida, adressen är www.alvsbyhus.se

Hoppas att ni trivs bra i ert nya hus och hör gärna av dig med frågor till mig på susann.lejon@alvsbyhus.se

Med vänliga hälsningar
Susann Lejon

Hans-Åke Norberg sa...

Hej!

Jag vill bara visa att det finns en ny webbutik som heter http://www.aleka.se som innehåller över 8000 lås, brand och säkerhetsprodukter. Tänkte om ni vill gå in och se om det är nåt som passar. Om ni har nån plats för länkar får ni gärna lägga in min länk om ni tycker sidan är bra och relavant.
Tack på förhand.
Mvh//

Hans-Åke på Aleka

Anna-Lotta Hamrin sa...

Hej! Vi är precis i startgroparna med vårt husprojekt och vi ska också bygga ett älvsbyhus. Vi funderar också på att välja bort köksinredningen (så lite att välja på och inga snygga luckor) och köpa ett ikea-kök. Var det krångligt att göra så tyckte ni? Vad fick ni betala för själva förberedelsen till insättningen av köket? Fick ni tillbaka några pengar när ni inte ville ha köket?
Sen undrar jag också om det här med klädkammaren och ett mindre badrum. För oss står det mellan Mimer (ingen klädkammare, större badrum) och Lodur (klädkammare mindre badrum). Är ni nöjda med att ha valt klädkammare och lite mindre badrum? Eller ångrar ni er i efterhand? Det är så svårt att veta såhär innan hur man ska tänka så det vore toppen med lite synpunkter från dig/er. Kommer du på nogt annat som kan vara bra att veta med just Lodur får du gärna säga till. Tack på förhand! Anna-Lotta Hamrin
(försökte hitta din mejladress, men ser den inte här. Vill du svara på mejl får du gärna göra det. Min adress är anna-lotta.hamrin@hotmail.com)